Belgische campagne promoot sector bij jongeren
De campagne van Belbex (Belgische vereniging van boomkwekerijexporteurs) en AVBS is getiteld ‘Young, Wild & Tree’. Hiervoor hebben studenten mediacommunicatie een promotievideo gemaakt en een Instagram-pagina opgezet. „De actuele kennis van multimedia bij traditionele bedrijven was vrij gering”, zegt Belbex-voorzitter Tim VanHulle in de video. „Daarom hebben we studenten mediacommunicatie ingezet voor de promotie, om de sector en onze bedrijven meer bekend te maken bij ons jeugdige publiek.”
Er is meer belangstelling voor bomen en planten. „Het is zeker en vast mogelijk om jobs te maken in onze sector”, aldus Lucien Verschoren, voorzitter van de AVBS-vakgroep Boomtelers. „In coronatijd hebben mensen de natuur weer ontdekt, en bomen hebben we nodig voor ons klimaat. En voor bomen te kweken hebben we jongeren hard nodig.”
Jongerendag voorbeeld andere ENA-landen
Binnen de European Nurserystock Association (ENA) is een werkgroep onder coördinatie van AVBS-Belbex bezig met internationale samenwerking richting jongeren. Hierin wordt ook de Landelijke Jongerendag Boomkwekerij die LTO Bomen, Vaste planten en Zomerbloemen in sinds 2021 organiseert, meegenomen als voorbeeld voor andere ENA-landen.
Arno Engels